Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

Petycja - w sprawie zachęcania do aktywności obywatelskiej nad rozwojem wspólnoty obywateli przez nagrody np. pieniężne lub wyróżnienia, w sprawie wprowadzenia wytycznych celem zapobiegania działania na szkodę

Wyświetl stronę główną » Petycje - 2021 r. » Petycje » Petycja - w sprawie zachęcania do aktywności obywatelskiej nad rozwojem wspólnoty obywateli przez nagrody np. pieniężne lub wyróżnienia, w sprawie wprowadzenia wytycznych celem zapobiegania działania na szkodę

Podtytuł: z dnia 11 lipca 2021 r.

Treść petycji:

PETYCJA W INTERESIE PUBLICZNYM
Część I
{wstęp, problem / przedmiot, spodziewanie od czytelnika}
Dzień dobry, będąca stroną inicjującą postępowanie w trybie Ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) w związku z art. 54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483) zwana dalej jako wnoszącą petycję, przekładam petycję w której postuluje i domagam się wprowadzenia zgodnie z ustawą o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) w związku z art.54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483)
☆ w sprawie: zachęcania do aktywności obywatelskiej nad rozwojem wspólnoty obywateli przez nagrody np. pieniężne lub wyróżnienia (dyplomy, puchary, statuetki, medale, ordery).

●●
Część II
{Petycja rozwinięcie: stan faktyczny, stan prawny, argumenty popierające, rozwijające hipotezę wstępu}


Art. 1
Sejm lub Senat może przyznać nagrodę dla obywatela za aktywność obywatelską (społeczeństwa obywatelskiego) Podstawową cechą społeczeństwa obywatelskiego jest świadomość jego członków potrzeb wspólnoty oraz dążenie do ich zaspokajania, czyli zainteresowanie sprawami społeczeństwa (społeczności) oraz poczucie odpowiedzialności za jego dobro - aktywną podstawę upowszechniania idei świadomego społeczeństwa.  Nagroda mogła by przysługiwać obywatelowi który w danym okresie złożył więcej pism, zapytań, petycji, wniosków niż Senator lub Poseł z danego obwodu wyborczego.

Art. 2
Minister resortu może przyznać dla obywatela za aktywność obywatelską za aktywny udział za społeczne zaangażowanie w problematyce usprawnienia, udoskonalenia, poprawienia systemu prawnego nagrodę.

Art. 3
Na podstawie art. 11 ustawy o samorządzie województwa, Marszałek Województwa może przyznać nagrodę za udział w budżecie obywatelskim, zgłoszenie inicjatywy obywatelskiej, zgłoszenie uchwałodawczej inicjatywy obywatelskiej czy udział w innej konsultacji społecznej. W szczególności dla obywatela, który złożył więcej pism od radnego z okręgu wyborczego.

Art. 4
Starosta może przyznać nagrodę za udział w budżecie obywatelskim, zgłoszenie inicjatywy obywatelskiej, zgłoszenie uchwałodawczej inicjatywy obywatelskiej czy udział w innej konsultacji społecznej. W szczególności dla obywatela, który złożył więcej pism od radnego z okręgu wyborczego.

Art. 5
Organ gminy może przyznać nagrodę za udział w budżecie obywatelskim, zgłoszenie inicjatywy obywatelskiej, zgłoszenie uchwałodawczej inicjatywy obywatelskiej czy udział w innej konsultacji społecznej. W szczególności dla obywatela, który złożył więcej pism od radnego z okręgu wyborczego za pobudzanie aktywności i promocji obywatelskiej na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 17) ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności dla obywatela, który złożył więcej pism od radnego z okręgu wyborczego.

Argumenty:
1) w imprezach sportowych - osoby mogą dostać nagrody : dyplomy, puchary, nagrody w przypadku organizatora lub patronatu samorządu
2) obywatele mogą dostać wyróżnienie przez nadanie honorowego    obywatelstwa
3) art. 1 Konstytucji Rzeczpospolita jest dobrem wszystkich obywateli przez co można odnieść się że mieszkańcy danej wspólnoty samorządowej jako części Polski jest dobrem
4) art. 82 Konstytucji - Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz troska o dobro wspólne. Czyli także dobrem wspólnym jest wspólnota samorządowa
5) obywatel bezpośrednio może wskazać przez dozwoloną krytykę lub przez skargę że działanie organu jest złe
6) obywatel bezpośrednio może wskazać co należy poprawić lub udoskonalić poprzez złożenie wniosku
7) obywatel bezpośrednio może zainicjować postępowanie poprzez: wniosek o udzielenie informacji publicznej, złożenie petycji
8) obywatel pośrednio może wskazać oczekiwania, żądania udoskonalenia, żądania poprawienia, wskazać problemy potrzeb zbiorowych poprzez zasygnalizowanie problemu do zwierzchnika który został wybrany przez wybory i który reprezentuje swoich mieszkańców jako dobra swoich mieszkańców : radnego, posła który ma prawo do interpelacji, zapytania, inicjatywy prawodawczej

 

 

●●●
Część III
{Zakończenie - podsumowanie argumentów i zostawienie czytelnika z myślą oraz sugestią celem wykorzystania materiału w aktualnych pracach lub pracach w przyszłości}
Stan prawny:
Zgodnie z art. 2 ustawy o petycjach, petycja może być składana między innymi przez osobę fizyczną, w interesie publicznym w celu zmiany przepisów prawa.
Na podstawie w/w uważam że petycja jest w pełni uzasadniona.

● Adnotacje:
1.Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 5, art. 13 ust. 1 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa - proszę tylko i wyłącznie o odpowiedź elektroniczna na mail nadawczy o którym mowa w art. 63 § 3b kodeksu postępowania administracyjnego z uwagi na sposób wnoszenia pisma do organu rozpatrującego, a ponadto z uwagi na stan epidemii. Pisma wysyłane drogą listowną lub w inny sposób będą usuwane bez czytania.
2. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa, RODO, a ponadto zgodnie z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz art. 6 ustawy o ponownym dostępie do informacji sektora publicznego - "NIE WYRAŻAM ZGODY" na publikację danych osobowych na odwzorowanej treści petycji lub jego odwzorowania cyfrowego ( zdjęcie, skan ) oraz opublikowanego rozpatrzenia na serwisie internetowym organu lub  stronie internetowej BIP w postaci m.in : imienia i nazwiska jako identyfikatora tożsamości, e-maila, adresu o którym mowa w prawie pocztowym, miejscowości w nagłówku, sygnatury, podpisu oraz udostępnienie danych osobie trzeciej z wyjątkiem tylko i wyłącznie osobie zatrudnionej - referentowi prowadzącemu sprawę oraz wydziałowi referenta do wykorzystania treści petycji w teraźniejszości lub przyszłości.
3. Zgodnie z art. 6 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa - wnoszę o przekazanie petycji zgodnie z właściwością.
4. Za ewentualne błędy oraz niewiedzę przepraszam oraz ilość składanych pism. Niniejsze pismo nie jest z złośliwości, swawoli a intencją jest dobro publiczne.
5. Na podstawie art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz art. 6 ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego "NIE REZYGNUJE Z PRZYSŁUGUJĄCEGO MI PRAWA W ZWIĄZKU Z TYM PRZEPISEM RÓWNIEŻ NIE WYRAŻAM ZGODY NA PUBLIKACJĘ I UDOSTĘPNIANIE DANYCH". 

Korekta petycji:

PETYCJA W INTERESIE PUBLICZNYM
Część I
{wstęp, problem / przedmiot, spodziewanie od czytelnika}
Dzień dobry, będąca stroną inicjującą postępowanie w trybie Ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) w związku z art. 54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483) zwana dalej jako wnoszącą petycję, przekładam petycję w której postuluje i domagam się wprowadzenia zgodnie z ustawą o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) w związku z art.54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483)
☆ w sprawie: zachęcania do aktywności obywatelskiej nad rozwojem wspólnoty obywateli przez nagrody np. pieniężne lub wyróżnienia (dyplomy, puchary, statuetki, medale, ordery, pogratulowanie, podziękowanie, listy gratulacyjne i inne).

●●
Część II
{Petycja rozwinięcie: stan faktyczny, stan prawny, argumenty popierające, rozwijające hipotezę wstępu}


Art. 1
Sejm lub Senat może przyznać nagrodę dla obywatela za aktywność obywatelską (społeczeństwa obywatelskiego)   Podstawową cechą społeczeństwa obywatelskiego jest świadomość jego członków potrzeb wspólnoty oraz dążenie do ich zaspokajania, czyli zainteresowanie sprawami społeczeństwa (społeczności) oraz poczucie odpowiedzialności za jego dobro - aktywną podstawę upowszechniania idei świadomego społeczeństwa.  Nagroda mogła by przysługiwać obywatelowi który w danym okresie złożył więcej pism, zapytań, petycji, wniosków niż Senator lub Poseł z danego obwodu wyborczego.

Art. 2
Minister resortu może przyznać dla obywatela za aktywność obywatelską za aktywny udział za społeczne zaangażowanie w problematyce usprawnienia, udoskonalenia, poprawienia systemu prawnego nagrodę.

Art. 3
Na podstawie art. 11 ustawy o samorządzie województwa, Marszałek Województwa może przyznać nagrodę za udział w budżecie obywatelskim, zgłoszenie inicjatywy obywatelskiej, zgłoszenie uchwałodawczej inicjatywy obywatelskiej czy udział w innej konsultacji społecznej. W szczególności dla obywatela, który złożył więcej pism od radnego z okręgu wyborczego.

Art. 4
Starosta może przyznać nagrodę za udział w budżecie obywatelskim, zgłoszenie inicjatywy obywatelskiej, zgłoszenie uchwałodawczej inicjatywy obywatelskiej czy udział w innej konsultacji społecznej. W szczególności dla obywatela, który złożył więcej pism od radnego z okręgu wyborczego.

Art. 5
Organ gminy może przyznać nagrodę za udział w budżecie obywatelskim, zgłoszenie inicjatywy obywatelskiej, zgłoszenie uchwałodawczej inicjatywy obywatelskiej czy udział w innej konsultacji społecznej. W szczególności dla obywatela, który złożył więcej pism od radnego z okręgu wyborczego za pobudzanie aktywności i promocji obywatelskiej na podstawie art. 7 ust. 1 pkt. 17) ustawy o samorządzie gminnym.


Argumenty:
1) w imprezach sportowych - osoby mogą dostać nagrody : dyplomy, puchary, nagrody w przypadku organizatora lub patronatu samorządu
2) obywatele mogą dostać wyróżnienie przez nadanie honorowego    obywatelstwa
3) art. 1 Konstytucji Rzeczpospolita jest dobrem wszystkich obywateli przez co można odnieść się że mieszkańcy danej wspólnoty samorządowej jako części Polski jest dobrem
4) art. 82 Konstytucji - Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz troska o dobro wspólne. Czyli także dobrem wspólnym jest wspólnota samorządowa
5) obywatel bezpośrednio może wskazać przez dozwoloną krytykę lub przez skargę że działanie organu jest złe
6) obywatel bezpośrednio może wskazać co należy poprawić lub udoskonalić poprzez złożenie wniosku
7) obywatel bezpośrednio może zainicjować postępowanie poprzez: wniosek o udzielenie informacji publicznej, złożenie petycji
8) obywatel pośrednio może wskazać oczekiwania, żądania udoskonalenia, żądania poprawienia, wskazać problemy potrzeb zbiorowych poprzez zasygnalizowanie problemu do zwierzchnika który został wybrany przez wybory i który reprezentuje swoich mieszkańców jako dobra swoich mieszkańców : radnego, posła który ma prawo do interpelacji, zapytania, inicjatywy prawodawczej
9) zachęcanie obywateli do większego sygnalizowania problemów celem ulepszenia lub udoskonalenia danego obszaru wspólnoty jako dobra wspólnego celem lepszego jego rozwoju i funkcjonalności dla obecnego społeczeństwa, pokolenia i przyszłych pokoleń by żyło się lepiej - poprzez poprawienie bytu i jakości warunków życia i funkcjonowania  

 

●●●
Część III
{Zakończenie - podsumowanie argumentów i zostawienie czytelnika z myślą oraz sugestią celem wykorzystania materiału w aktualnych pracach lub pracach w przyszłości}
Stan prawny:
Zgodnie z art. 2 ustawy o petycjach, petycja może być składana między innymi przez osobę fizyczną, w interesie publicznym w celu zmiany przepisów prawa.
Na podstawie w/w uważam że petycja jest w pełni uzasadniona.

● Adnotacje:
1.Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 5, art. 13 ust. 1 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa - proszę tylko i wyłącznie o odpowiedź elektroniczna na mail nadawczy o którym mowa w art. 63 § 3b kodeksu postępowania administracyjnego z uwagi na sposób wnoszenia pisma do organu rozpatrującego, a ponadto z uwagi na stan epidemii. Pisma wysyłane drogą listowną lub w inny sposób będą usuwane bez czytania.
2. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa, RODO, a ponadto zgodnie z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz art. 6 ustawy o ponownym dostępie do informacji sektora publicznego - "NIE WYRAŻAM ZGODY" na publikację danych osobowych na odwzorowanej treści petycji lub jego odwzorowania cyfrowego ( zdjęcie, skan ) oraz opublikowanego rozpatrzenia na serwisie internetowym organu lub  stronie internetowej BIP w postaci m.in : imienia i nazwiska jako identyfikatora tożsamości, e-maila, adresu o którym mowa w prawie pocztowym, miejscowości w nagłówku, sygnatury, podpisu oraz udostępnienie danych osobie trzeciej z wyjątkiem tylko i wyłącznie osobie zatrudnionej - referentowi prowadzącemu sprawę oraz wydziałowi referenta do wykorzystania treści petycji w teraźniejszości lub przyszłości.
3. Zgodnie z art. 6 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa - wnoszę o przekazanie petycji zgodnie z właściwością.
4. Za ewentualne błędy oraz niewiedzę przepraszam oraz ilość składanych pism. Niniejsze pismo nie jest z złośliwości, swawoli a intencją jest dobro publiczne.
5. Na podstawie art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz art. 6 ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego "NIE REZYGNUJE Z PRZYSŁUGUJĄCEGO MI PRAWA W ZWIĄZKU Z TYM PRZEPISEM RÓWNIEŻ NIE WYRAŻAM ZGODY NA PUBLIKACJĘ I UDOSTĘPNIANIE DANYCH". 

Treść petycji:

PETYCJA W INTERESIE PUBLICZNYM
Część I
{wstęp, problem / przedmiot, spodziewanie od czytelnika}
Dzień dobry, będąca stroną inicjującą postępowanie w trybie Ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) w związku z art. 54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483) zwana dalej jako wnoszącą petycję, przekładam petycję w której postuluje i domagam się wprowadzenia zgodnie z ustawą o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) w związku z art.54 w związku z art. 63 w związku Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483)
☆ w sprawie: wprowadzenia wytycznych celem zapobiegania działania na szkodę  

●●
Część II
{Petycja rozwinięcie: stan faktyczny, stan prawny, argumenty popierające, rozwijające hipotezę wstępu}

Art. 1
Organ publiczny zobowiązany jest do dostarczenia odpowiedzi listowej przez operatora pocztowego, gdy przesyłka wpłynęła przez operatora pocztowego, ustnie, telefonicznie lub osobiście, chyba że wnioskodawca określił inną formę kontaktu.

Art. 2
Organ publiczny zobowiązany jest do dostarczenia odpowiedzi na profil zaufany gdy przesyłka wpłynęła przez profil zaufany, chyba że wnioskodawca określił inną formę kontaktu.

Art. 3
Organ publiczny zobowiązany jest do dostarczenia odpowiedzi na adres e-mailowy gdy przesyłka wpłynęła przez mail (skrzynkę mailową), chyba że wnioskodawca określił inną formę kontaktu.

Art. 4
Organ publiczny - administracja publiczna, przedsiębiorstwa państwowe i samorządowe, podmioty publiczne, spółki państwowe i samorządowe, jednostki państwowe i samorządowe.

Art. 5
Każdy organ publiczny wyposażony jest w formularz kontaktowy, live czat, komunikator internetowy np. GG, facebook celem usprawnienia kontaktu z urzędem.  


●●●
Część III
{Zakończenie - podsumowanie argumentów i zostawienie czytelnika z myślą oraz sugestią celem wykorzystania materiału w aktualnych pracach lub pracach w przyszłości}
Stan prawny:
Zgodnie z art. 2 ustawy o petycjach, petycja może być składana między innymi przez osobę fizyczną, w interesie publicznym w celu zmiany przepisów prawa.
Na podstawie w/w uważam że petycja jest w pełni uzasadniona.

● Adnotacje:
1.Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 5, art. 13 ust. 1 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa - proszę tylko i wyłącznie o odpowiedź elektroniczna na mail nadawczy o którym mowa w art. 63 § 3b kodeksu postępowania administracyjnego z uwagi na sposób wnoszenia pisma do organu rozpatrującego, a ponadto z uwagi na stan epidemii. Pisma wysyłane drogą listowną lub w inny sposób np. przez E-PUAP - elektroniczną skrzynkę podawczą na profil zaufany będą usuwane bez czytania.
2. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa, RODO, a ponadto zgodnie z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz art. 6 ustawy o ponownym dostępie do informacji sektora publicznego - "NIE WYRAŻAM ZGODY" na publikację danych osobowych na odwzorowanej treści petycji lub jego odwzorowania cyfrowego ( zdjęcie, skan ) oraz opublikowanego rozpatrzenia na serwisie internetowym organu lub  stronie internetowej BIP w postaci m.in : imienia i nazwiska jako identyfikatora tożsamości, e-maila, adresu o którym mowa w prawie pocztowym, miejscowości w nagłówku, sygnatury, podpisu oraz udostępnienie danych osobie trzeciej z wyjątkiem tylko i wyłącznie osobie zatrudnionej - referentowi prowadzącemu sprawę oraz wydziałowi referenta do wykorzystania treści petycji w teraźniejszości lub przyszłości.
3. Zgodnie z art. 6 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014 roku (tj. Dz. U. 2018 poz. 870) oraz art. 4, art. 5, art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 21 Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej (Dz.U.UE.C.2011.285.3), art. 225 kpa - wnoszę o przekazanie petycji zgodnie z właściwością.
4. Za ewentualne błędy oraz niewiedzę przepraszam oraz ilość składanych pism. Niniejsze pismo nie jest z złośliwości, swawoli a intencją jest dobro publiczne.
5. Na podstawie art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz art. 6 ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji sektora publicznego "NIE REZYGNUJE Z PRZYSŁUGUJĄCEGO MI PRAWA W ZWIĄZKU Z TYM PRZEPISEM RÓWNIEŻ NIE WYRAŻAM ZGODY NA PUBLIKACJĘ I UDOSTĘPNIANIE DANYCH". 

Przewidywany termin załatwienia sprawy: zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o petycjach, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia petycji.

Treść odpowiedzi na petycję w załączeniu poniżej.

Informacje

Dokumenty

Rejestr zmian

2022-01-11

Dodanie załącznika/ załączników - Agnieszka Migalska

2022-01-11

Dodanie artykułu - Agnieszka Migalska

Filtrowanie bieżącej kategorii

Archiwum:

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www
Urząd Miasta i Gminy Olsztyn
ul. Plac Piłsudskiego 10
42-256 Olsztyn
tel. (34) 3285076
fax. (34) 3285057
 
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.